Saturday, 3 December 2016

9 Makanan Yang Tidak Sepatutnya Dipanaskan Semula

21:19:00 Posted by Reds Rider , No comments
Tahukah anda, tidak semua makanan boleh dipanaskan semula, khususnya jika menggunakan microwave, kerana akan memberikan kesan sampingan.

Saderi

Senarai di bawah adalah, 9 jenis makanan yang tidak elok untuk dipanaskan semula kerana akan menyebabkan kehadiran toksik, mahu pun menyebabkan permasalahan sistem penghadaman.

1. Kentang

Memanaskan semula kentang boleh menggalakkan pertumbuhan, ‘botulism’, iaitu satu bentuk keracunan makan yang disebabkan oleh, bakteria C. botulinum.

Memanaskan mereka begitu sahaja, atau dengan membalut menggunakan aluminium foil adalah antara cara yang tidak sepatutnya.

Haba yang terhasil dari proses pemanasan semula makanan akan memberi tempat untuk terhasilnya pertumbuhan bakteria, dan bukan membunuh bakteria tersebut.

2. Ayam

Apabila anda ingin menikmati semula masakan ayam, anda sama ada memakannya secara sejuk, atau memanaskan semula dengan suhu yang rendah dalam jangka masa yang panjang.

Protein yang telah membeku setelah berada lama dalam peti sejuk, akan berubah setelah dipanaskan semula. Ini akan menjadi faktor utama sakit perut. Mikrowave juga tidak membantu dalam proses yang betul.

3. Cendawan

Seperti juga ayam, cendawan mempunyai protein tertentu yang boleh menyebabkan masalah usus atau hati, jika ianya dipanaskan semula selepas sehari disimpan.

Mungkin anda harus memakannya pada hari yang sama. Bagi lebihan makanan, sebaiknya makan ketika masih sejuk, kerana dapat menghalang dari permasalahan tersebut.

4. Nasi

Nasi adalah makan ruji bagi kebanyakan penduduk di dunia, dan ianya juga mempunyai risiko tinggi untuk tercemar.

Ia mungkin mengandungi spora berbahaya yang ada sebelum dimasak lagi, dan tidak akan hilang ketika proses memasak.

Perkara terburuk yang mungkin anda sering lakukan adalah dengan membiarkan pada suhu bilik, yang menyebabkan bakteria untuk terus membiak.

Cara terbaik adalah dengan menyimpannya di dalam peti sejuk selama beberapa jam, sebelum boleh memanaskannnya semula.

5. Minyak

Minyak boleh menjadi tengik atau bertukar menjadi lemak apabila dikenakan haba yang tinggi. Ini termasuk juga kacang hazel, avokado, walnut, atau biji anggur. Gunakan mereka pada suhu bilik adalah lebih baik.

6. Ubi Bit

Ubi bit mengandungi sejumlah besar nitrat yang bermanfaat, terutama apabila dimakan mentah atau dibuat jus.

Apabila dimasak dan dipanaskan semula, ianya akan bertukar menjadi toksik. Cuba untuk memakan ubi bit pada hari yang sama.

7. Lobak Bulat

Seperti ubi bit, lobak adalah sayur berakar yang terdedah kepada nitrat di dalam tanah. Masak dan makan pada hari yang sama untuk mengelakkan akan risiko ‘carcinogenic’(potensi untuk menyebabkan kanser), atau, buang lebihan lobak putih dalam masakan anda, sebelum memasaknya kembali.

8. Saderi

Bahan yang sering digunakan jika membuat sup, saderi juga turut mempunyai nitrat apabila dipanaskan.

Nitrat adalah toksik yang menghubungkan kepada risiko carcinogenic, dan dicadangkan untuk mengeluarkan saderi dari masakan, sebelum dipanaskan semula.

9. Telur

Telur rebus atau telur hancur apabila dipanaskan semula, mempunyai potensi untuk membuatkan anda jatuh sakit.

Khususnya jika ianya dipaskan berulang kali, kerana haba boleh menyebabkan toksin terhasil di dalam telur tersebut.

***

Menurut USDA, dan Agensi Piawaian Makanan, proses penyimpanan dan penyejukan makanan yang betul adalah kunci untuk mencegah penyakit bawaan atau kematian.

Dicadangkan bahawa, makanan perlu disimpan dalam peti sejuk dalam masa 2 hingga 4 jam, dan makan di antara sehari atau dua hari. Jika disimpan lebih dari masa tersebut, anda mungkin boleh jatuh sakit.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: 3 Bahan Yang Mampu Kempiskan Perut Buncit Dalam Masa Satu Minggu

Sumber: Siakapkeli

from SentiasaPanas http://ift.tt/2h0POnX via IFTTT

Angkasawan China Terdengar Bunyi Misteri Di Angkasa Lepas!

16:17:00 Posted by Reds Rider , No comments
Angkasawan pertama China, Yang Liwei mendakwa pernah terdengar bunyi ketukan misteri semasa penerbangan pertama ke angkasa, namun tiada siapa yang mampu menjelaskan sebab terjadinya perkara itu.

Yang Liwei

Menurut Yang Liwei, bunyi pelik itu menyebabkan dia berasa sangat gementar dan melihat ke angkasa lepas namun tidak melihat apa-apa yang luar biasa.

Yang Liwei yang kini merupakan pegawai utama Tentera Udara China berkata, bunyi misteri di angkasa itu kedengaran seperti seseorang yang sedang mengetuk kapal angkasa dan menyamakan bunyi itu seperti hentakan tukul pada baldi besi.

Yang Liwei yang kini berusia 51 tahun berkata, pengalaman tersebut telah menimbulkan pelbagai teori termasuk makhluk asing.

Tambahnya lagi, dia tidak pernah mendengar bunyi sedemikian ketika perjalanan pulang ke bumi.

Pada tahun 2003, Yang Liwei menjadi orang pertama yang dihantar ke angkasa lepas melalui program angkasa China, mengorbit bumi beberapa kali semasa penerbangan 21 jam.

Angkasawan itu menceritakan pengalaman dalam satu temu bual bersama media China, bunyi ketukan misteri berlaku tanpa sebab.

"Ia tidak datang dari luar mahupun dalam kapal angkasa, tetapi kedengaran seperti seseorang mengetuk badan kapal angkasa seperti mengetuk baldi besi dengan tukul kayu.

Yang Liwei mengakui dia sangat gementar apabila mendengar bunyi misteri tersebut dan cuba untuk menyiasat punca bunyi berkenaan, namun gagal untuk melihat apa-apa yang luar biasa.

BACA INI JUGA: Misteri Kematian Yuri Gagarin Akhirnya Terjawab

Sumber: SH

from SentiasaPanas http://ift.tt/2fXLEMx via IFTTT

INFO TERKINI BR1M Syarat-Syarat Baru Permohonan BRIM Untuk 2017. Sila Baca Supaya Anda Tidak Gagal Mendapatkan BRIM..

07:00:00 Posted by Reds Rider No comments





Cara Permohonan baharu Bantuan Rakyat 1Malaysia

(BR1M) 2017 dan kemaskini maklumat BR1M bagi penerima sedia ada dijangkakan boleh dibuat mulai bulan Disember 2016.

Tarikh sebenar akan dikemaskini bila diumumkan nanti. Penerima BR1M sedia ada tidak perlu mendaftar sekali lagi. Sebaliknya hanya perlu mengemaskini maklumat berkaitan yang berubah,seperti alamat terkini, maklumat akaun bank(akaun simpanan atas nama pemohon sahaja). maklumat ahli isi rumah,maklumat waris dsb.

Memohon dan kemaskini BR1M secara online:

Proses permohonan baharu BR1M dan pengemaskinian maklumat BR1M boleh dibuat dengan mengisi borang BRIM secara atas talian melalui portal rasmi eBR1M Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) iaitu di pautan:

http://ift.tt/PIAy0l

Permohonan secara online hanya boleh dibuat menggunakan komputer kerana aplikasi e-BR1M tidak direka bentuk untuk capaian peranti mudah alih.

Memohon dan kemaskini BR1M secara offline:

Permohonan baharu dan pengemaskinian BR1M juga boleh dibuat secara manual dengan menggunakan Borang Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) 2017 Borang BR1M yang siap diisi boleh dikembalikan kemana-mana cawangan LHDNM, Pusat Khidmat Hasil LHDNM, Pusat Transformasi Bandar (UTC) LHDNM, pejabat Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) atau pejabat daerah.

Tarikh Pembayaran BR1M 2017 Pembayaran BR1M 2017 kepada penerima di bawah kategori isi rumah (ketua keluarga atau warga emas) akan diagihkan secara berperingkat empat kali setahun iaitu pada bulan Januari,April, Jun dan September 2017.

Manakala pembayaran kepada penerima kategori individu/bujang akan dibuat sekaligus mulai Januari 2017.

Jadual di bawah menunjukkan ringkasan tarikh dan amaun pembayaran BRIM mengikut kategori pendapatan bulanan.

Cara Pembayaran BR1M 2017 Bagi penerima yang ada mengisi maklumat akaun bank semasa memohon,pembayaran akan dimasukkan terus ke dalam akaun bank penerima,

manakala penerima yang tiada akaun bank akan menerima baucar BR1M,yang boleh ditunaikan di Bank Simpanan Nasional (BSN),CIMB, Maybank atau Public Bank.

Sila layari Semakan Status Permohonan BR1M (Bantuan Rakyat 1Malaysia) untuk panduan semakan status permohonan BRIM.Untuk sebarang pertanyaan mengenai permohonan dan kemaskini BRIM,sila hubungi:

Nombor hotline Kementerian Kewangan Malaysia

03-88824565 

Atau

03-88824566

Nombor bebas tol Lembaga Hasil Dalam Negeri(LHDN)

1-800-88-2716

Email kepada: br1m@treasury.gov.my

Semoga maklumat ini berguna untuk semua.

Adik sungguh TERKEJUT Gila bila terjumpa video macam ni dalam telefon kakak sendiri!!

04:50:00 Posted by Reds Rider No comments

5.png

Satu rakaman video yang di muat naik di laman sosial baru-baru ini oleh seorang lelaki telah mengemparkan ramai natizen.

Dalam status yang ditulis oleh lelaki berkenaan, video tersebut telah di jumpai di dalam telefon milik wanita itu yang dipercayai kakak kepada lelaki yang memuat naik video tersebut.

Menurut adiknya lagi, kakaknya sering membawa masuk teman lelakinya ke dalam rumah semasa ketiadaan ibu dan bapa mereka kerana berkerja.

Mengesyaki sesuatu yang dilakukan oleh kakaknya itu, adik lelakinya bertindak untuk ‘membongkar’ telefon bimbit milik kakaknya itu dan menjumpai beberapa video panas kakaknya bersama teman lelakinya di dalam rumah mereka.

Terkejut selepas melihat video tersebut, adiknya itu bertindak untuk menyebarkan di laman sosial sebagai tanda untuk memalukan kakaknya sendiri pada orang ramai.

Entah mengapa seorang adik boleh melakukan hal sedemikian terhadap kakaknya sendiri. Apa-apa pun, anda saksikan sendiri video tersebut dibawah.

Sekolah pun belum habis lagi dah pandai PEGANG 'benda macam tu' dalam bas.!!

04:48:00 Posted by Reds Rider No comments

Kemudahan internet sekarang ni, memang amat berguna kerana memudahkan urusan harian kita. Betul tak??

Namun ada keburukkannya juga kalau tak dapat dikawal dengan baik, terutama bagi yang dah ada anak.

Kalau korang tak kawal penggunaan internet dorang, tak mustahil dorang akan melayari benda yang bukan-bukan hingga mempengaruhi dorang.

Contohnya tu, melayari laman lucah atau aksi-aksi membahayakan. Korang pun tahu kan, kanak-kanak memang mudah terpengaruh dengan benda macam tu jika tanpa pengawasan orang dewasa.

Itu sebab kita sebagai orang dewasa ni, kena tunjuk perangai yang baik depan dorang. Benda baik korang tunjukkan, itulah yang akan diikuti.

Kalau tak, jadi sebaliknya lah. Lepas tu, korang juga pening kepala nak mengawal dorang nanti!

Satu pasangan bawah umur tu kantoi sedang melakukan perbuatan terkutuk dalam bas. Inilah yang ditakuti akan terjadi pada budak sekarang ni, betul tak??

Budak sebesar tu selalu terpengaruh dengan keadaan sekeliling dan apa yang dorang lihat jer.

Bila dorang melihat orang dewasa melakukan perbuatan macam tu di depan dorang atau menonton aksi tu di mana-mana jer, sekali gus dorang menganggap pasangan couple perlu berbuat begitu.

Padahal dorang tak faham hubungan tu sebenarnya macam mana. Mana taknya, dorang punya aksi tu dah macam aksi lucah dalam filem.

Si budak lelaki tu baik punya gomol si girlfriend tanpa segan silu dengan keadaan sekelilingnya. Dorang asyik melayan nafsu masing-masing, sampai tak sedar ada individu lain sedang memerhati dan merakam aksi tak senonoh dorang.

Korang yang ada anak semakin membesar tu, kawal lah dengan sebaik mungkin yer. Jangan korang membiarkan jer dorang melakukan apa saja tanpa pengawasan korang.

Takut nanti korang juga yang tertekan untuk mengawal dorang, masa tu korang nak menyesal pun dah tak guna. Orang kata didikan yang baik tu, bermula dari rumah!



KOLEKSI Gadis Superbike Yang Buat Kami Teruja (14Gambar) Molek bertudung tapi belanja org kampung tgok keindahan pusat kawalan .. bikin org risau..

04:33:00 Posted by Reds Rider No comments

KOLEKSI Gadis Superbike Yang Buat Kami Teruja (14Gambar) Molek bertudung tapi belanja org kampung tgok keindahan pusat kawalan .. bikin org risau..




Semakin ramai wanita menceburi aktiviti ini jangan fikir lelaki sahaja yg menggemari aktiviti lasak 
seperti ini, wanita juga boleh mencabar lelaki dengan gaya yg tersendiri. Tercabarkan tengok awek 
dapat motor besar,kita bila lagi broo!! Memang hebatlah, aku nak beli pun tak mampu, tabik 
springlah...































Saya Minta Maaf Atas Kebodohan Saya – Dihentam Teruk, Janna Nick Akui Kesilapan Kerana Gambarnya..

04:32:00 Posted by Reds Rider No comments
ohbulanjanna
Semalam kecoh di media sosial apabila Janna Nick dihentam netizen gara-gara komennya yang mempertikaikan fizikal model antarabangsa Ruby Rose.
Sedar dirinya sedang hangat diperkatakan, Janna Nick tampil memohon maaf dan mengakui tidak bermaksud untuk menghina fizikal model berkenaan. Berikut komen Janna Nick.

Minta maaf atas kebodohan sendiri

g1

Jangan libatkan artis Malaysia lain

g2